Tuesday 5 June 2012

SAPA AJAR..?


assalamualaikum...

Sapa ada cermin kat rumah?cuba pegi tengok...korang amati betul2 muka korang tu...cuba tengok muka korang ni ada iras2 sapa...beckham..,rozita che wan..,liyana jasmay...korang mesti ada iras2 mak ngan ayah korang tuh kan...hidung ke mata ke...bibir ke..cube cek betul2...



muka aku ni...mak cik aku cakap iras ayah aku time muda2 dulu...aku tak percaya...aku diam je la..bese ar budak kecik an time tu.. aku tengok gambar ayah aku time muda2 dulu..

"tak sama pun...apa yang sama entah..mak cil tipu jer tahu.."

itu ape yang aku cakap mase aku kecik2 dulu....setiap orang ada pandangan yang berbeza...dan kita mesti terima dengan hati yang terbuka....






Orang kata si anak ni akan mengikut bapak atau mak nyer...tak kisahlah dari segi rupa ke perangai...betul ke hah...?betul la kot,sebab kalau tak betul takkan la  keluar pepatah 'kemana tumpahnya kuah kalau tak ke nasi ' kalau ikut yang baik....baguslah...kalau ikut yang buruk...

situasi tipikal bila seorang anak mencuri..

bapak  : ni sapa yang mengajar kau mencuri ni...!!bapak tak pernah ajar ko buat benda macam ni...!!
anak    :.....(diam seribu bahasa...)



ibu dan ayah pasti mengharapkan yang terbaik dari  si anak...tak mungkan seorang bapa mengajar seorang anak mencuri....lagipun si bapak da  bagitahu dah pun yang dia tak ade ajar anak dia buat kerja camtu....



yep...memang si bapak tak ajar si anak mencuri...tapi tak mustahil si anak belajar secara tak formal cara  dan keinginan mencuri dari bapak nya sendiri...selain dari faktor2 lain seperti kawan dan media masa..




cuba bayangkan kalau si bapak bersikap endah tak endah aje pasal barang orang lain yang tercicir..si bapak ambil dan kata "duit syiling aje sapa nak.."...secara tak langsung si anak belajar dari kelakuan si bapak yang tak mementingkan pemilikan sesuatu barang sampailah keadaan jadi lagi buruk..iaitu....mencuri..


memang bijak lah sapa yang cipta pepatah 'kemana tumpahnya kuah kalau tak nasi'...sebab benda ni memang betul2 jadi...dan tidak mustahil seorang anak kerap mencuri kerana mungkin sudah menjadi kebiasaan bapanya suatu ketika dahulu mencuri...mungkin la..




nabi bagitahu kita setiap bayi yang dilahirkan adalah dalam keadaan fitrah....ibu bapalah yang menentukan sama ada dia menjadi ,yahudi,nasrani atau majusi...so tanggung jawab mendidik ni bukanlah satu tugas mudah...tu sebab ada beza mendidik dengan mengajar...kalau nak mengajar 1 jam dua jam dah boleh habis...tapi kalau mendidik sebulan pun belum tentu cukup...


hurm..aku tulis post kali ni sebab aku asyik tengok mak bapak orang ni asyik salahkan anak dia je...aku bukan nak backup anak dia...tapi pikirlah matang sikit...dari segi konsep pun mak bapak ni ada buat kesalahan yang dia marah sangat kalau anak dia buat....,tapi dia tetap jugak buat...cuma dalam keadaan lain sikit supaya tak nampak macam salah..., padahal benda tu sebenarnya salah...!!...bukan nak marah tapi jadikan la iktibar... lepas ni jangan nak  pi lawan mak ayah lak..kalau diorang ada buat salah tegur dengan cara yang tak akan mengguris hati diorang walau sikitpun....:p

wallahua'lam...










































.

No comments:

Post a Comment