Saturday, 21 July 2012

NASIB RAMADHAN

Assalamualaikum...

Didalam tempoh seminggu persekolahan, setiap hari kita akan diberi duit poket oleh ibu dan ayah kita sebagai belanja di sekolah...kat sekolah boleh beli nasi lemak, mee goreng dan macam 2 lagilah....dan paling bestnya dalam seminggu tuh,satu hari special iaitu hari rabu mesti dapat belanja dua kali ganda dari biasa...boleh beli macam-macam..boleh beli aiskrim guna duit lebih..suka sangat dengan hari rabu...(ni kisah sape dapat belanja lebih time hari rabu je...)


macam tuh jugak lah bulan Ramadhan...dalam banyak-banyak bulan.. Ramadhan telah dipilih sebagai bulan untuk memperoleh ganjaran sebanyak-banyaknya kepada sesiapa yang beramal...sesiapa yang beramal je ye ..bukan setakat dapat ganjaran,malah digandakan sehingga berpuluh2 kali ganda...

tapi sayang bulan mulia ni tak ramai yang hargai...bulan raya lagi best katanya...

"yey...dah nak raya dah.."

da selalu dengar da sorakan gembira macam ni....selalunya golongan yang paling gembira ni bebudak kecik lah..kalau budak kecik tak kesah lagi...ni orang dewasa yang semangat..



kita ni dah terbalik dengan zaman nabi dulu-dulu...kalau dulu sahabat nabi ni beriya-riya nak sambut ramadhan...mereka menunggu Ramadhan berbulan-bulan sebelum ketibaannya lagi...tapi kita beriya-riya nak sambut syawal..kita menunggu syawal berbulan-bulan sebelum ketibaanya......kan dah terbalik tuh..





teringat lagi time kecik-kecik dulu....berjaga tengah malam tak nak tidur sebab nak cari lailatul qadar....nak tengok pokok-pokok sujud...tak jumpa pun....esok bila bangun sakit kepala....memang la tak jumpa.....sebab cara yang sebenar nak mencari lailatul qadar tuh dengan beribadat....orang yang beribadat pun tak kompem lagi jumpa..ni kan pula berjaga tak buat ape-ape...tapi berapa ramai yang sangup bangun dan berjaga malam untuk beribadat...


mungkin ramai yang akan melakukan amal ibadat kalau tiba2 ditakdirkan Allah agar setiap pahala yang diperolehi dizahirkan...berzikir sikit je.. pahala jatuh dari langit...,bagi sedekah kat orang miskin..pahala jatuh dari langit...tambah pula bulan Ramadhan digandakan pahala..makin banyak la pahala yang jatuh...


kalau betul jadi macam ni...masjid-masjid di seluruh pelusuk negara akan dibanjiri manusia....,setiap malam pasti penuh orang bermunajat kepada tuhan.... ,bibir tak pernah berhenti berzikir....,kaunter zakat tidak pernah putus dengan kehadiran insan yang ingin melaksanakan zakat....kat mana kita pergi pun kita akan nampak orang solat...dan macam2 perkara lain yang kita rasa susah sangat nak tengok sekarang ni..


Tapi....didalam dunia realiti,ada ke pahala tiba-tiba jatuh?....tak ade lagi rasanye....ada hikmah nye kenapa Allah tak zahirkan pahala seseorang tuh...takkan nak tunggu sampai pahala betul-betul jatuh baru nak beramal...bila lah agaknya jadi macam tuh..

jangan risau masih sempat lagi...masih ada 29 hari berbaki untuk anda menjadi salah seorang pemilik mahligai di syurga..jangan lepaskan peluang menghidupkan Ramadhan...tarikh tutup penyertaan adalah 29 Ramadhan setiap tahun...

wallahua'lam...

































1 comment: