Friday 30 March 2012

DIDATANGI atau MENDATANGI..?

Assalamualaikum...

Petang tuh aku gerak ke sekolah dengan malasnya nak pergi kelas tambahan chemist..dah la panas.. peluh...pakai baju melayu lak tuh...( biasa ar...rintangan menuntut ilmu)


 tengah jalan2 nak pergi kelas..aku teringat balik waktu nak pmr dulu..setiap kali cuti mesti ader jer kelas tambahan..lagi2 ble nk dekat dengan PMR....matemaik,sejarah, bahasa melayu,sains, bahasa inggeris...dan beberapa pelajaran lain lagi...fuh banyak gak ar..

"..alahai..kenape la kelas tuh tak datang sendiri kat aku ni..."

tu je la pemintaan aku time tu...tapi masalah nyer.....kelas mana boleh datang kat aku..!!pastu aku ter ingat ape ustazah aku cakap kat membe aku sorang nih..

"...ilmu tu didatangi bukan mendatangi..."

Aku terdiam time tu..aku pikir ayat ni berulang-ulang kali..segalanya macam tak kene ......dan..,"erm...betul gak an..mana ada ilmu datang kat kita...kita yang sepatutnya datang kat ilmu tu..."

 pastu aku pikir... nak datang kat ilmu ni mesti ada cara-cara nya gak kan...tak kan nak main redah ajer..dan antara cara tu...

a)belajar-kelas tambahan
             -latihan
             -jaga keberkatan guru
 atau..
b)pengalaman...

....dan amat MUSTAHIL..!!.dengan.....

        a)   duduk tengok tv...sambil menangis penuh pengharapan agar dapat menguasai sesuatu ilmu tuh...    (ade ke orang macam ni..)

         b)   membuat sejumlah bayaran...(dia pikir bayar duit terus dapat jadi orang berilmu...)


Ilmu tu kene dicari..dia takkan datang sendiri...macam mana ilmu nak melekat kat kepala,kalau kita cuma mengharap ilmu tu datang kat kita tanpa sebarang usaha..sepatutnya kita yang datang kat ilmu tu..

.


ibarat nyer ada seketul emas dibawah pokok kira-kira 100 meter dari tempat lelaki A berdiri...lelaki A tu  cuma dok diam kat tempat dye berdiri tu selama beberapa hari dengan harapan emas yang diingininya itu datang kat kat dye...setiap hari dia doa emas tu datang kat dia..dan dia mula pikir apa nak buat dengan emas bile dah dapat nanti...


Agak-agak dia dapat tak emas yang dia nak tuh...:

a)dia dapat sebab.. ...tiba-tiba je emas tu terapung datang kat dye..
b)dia dapat sebab.... ..tiba-tiba ada lelaki B datang ambil emas tu, kasi emas tu dekat dia dan terus pergi...
           erm..atau...
c)dia tak dapat sebab....dia  duduk je tunggu...pastu ada orang lain ambil emas tu....


Jawapan yang logik adalah c..tapi tak mustahil jawapan a dan b boleh berlaku...(mesti hebat kalau ada orang macam tuh...)..hakikatnya pencarian ilmu bukan sekadar duduk bergoyang kaki..dan orang tersebut sudah dikira berilmu...

berat memang berat...susah memang susah....tapi tula hakikat pencarian ilmu sebenarnya..nak tau Imam Syafie kata apa...


"...aku menuntut ilmu bagaikan seorang ibu mencari anaknya yang hilang..."


Jadi  ini lah konsep ilmu yang sebenarnya.." ..didatangi bukan mendatangi...".jangan mimpi nak kuasai sesuatu bidang ilmu tanpa berusaha kearahnya...haha..jadi belajar rajin-rajin erk...terutama pelajar spm SAMBBST...."JOM SPM"...(apehal semangat sangat aku nieh..)...okey good luck..salam alaikum



No comments:

Post a Comment