Saturday 17 March 2012

JUST BE POSITIF

Assalamualakum..
salam perkenalan,.nk tulis ape erk,first time aku de blog .Erm.. mungkin dengan blog ni aku bley berkongsi kisah dan pengalaman.buat diri aku dan kte semua.

Soalan yg aku slalu dpat ble buat blog nie,..'apahal la kau ni tbe2 smangat lak nk wat blog ni' ataupun '..ko demam ke nie...'dan macam2 lg komen ngatif yg x membina..

Aku mle pkir blek.'salah ke lau aq wat buat blog ni?'.Aku pun pegi ar blakang umah aq dok santai menenangkan fikiran.Dalam tengah dok mlayan keindahan alam ciptaan tuhan tambah pulak ngan penatnya baru lepas balek dari umah si Asip(membe aku..ketua pengawas) tbe2 aku ternampak sehelai suratkhabar ni, da buruk tapi stil boleh bace lg.

'katak spesies baru ditemui'..aku pun bace la..tengah baca2 teringat aku kisah kisah si katak nie.Nk jd cerita adalah 5-6 katak tengah melompat dengan semangatnya kearah sebuah mnara yang sangat tinggi..

Haiwan lain yang menyaksikan perkara tersebut semua menyatakan bahaw katak tersebut tak mungkain berjaya.Ade yg lg teruk terus kutuk n sindir katak-katak ni..bukannye nak kasi support..

Dan mungkin betul apa yang dikatakan oleh haiwan lain sebentar tadi.Sebab apa?ha..sebab seekor demi seekor daripada katak-katak tersebut mulai jatuh.Katak -katak tu pun macam da lemah ajer nk teruskan misi diowang tuh.

Tp apa yang pelik,tengah semua katak-katak ni jatuh satu per satu menyembah bumi,tibe-tibe ada seekor katak masih terus menerus memanjat menara tinggi tuh.Ape yg peliknyer..?pelik la sebab dalam keadaan yang macm tuh masih ada yang meneruskan perjuangan..Dan akhirnya katak tuh berjaya..

Semua haiwan kat situ kagum dengan kejayaan katak tu.Tapi apa sebenarnya rahsia kjayaan katak tu.Anda mungkin berpendapat bahawa katak tu:

1)berfizikal besar dan kuat
2)main tipu
3)menggunakan jin

Alasan diatsas mungkin betiul tapi anda tahu apa rahsia sebenar katak tesebut,rupa-rupanya katak tersebut pekak.Itulah dye rahsia kejayaan  katak tersebut.

Time katak lain mula hilang semangat dan keyakinan ble dapat komen2 negatif dari haiwan lain,si katak pekak ni dia bertanmbah semangat nk pegi ke puncak menara.Sebab apa.?sebab dia ingat haiwan2 lain bagi sokongan n harapan padu kt dia, tu yg dia semangat tuh..

Jd moral nyer kat sini ialah:
1)sentiasa lah berfikiran positif
2)jauhilah orang yang berfikiran negatif dan pesimis
3)hidup hendaklah sentiasa ceria











3 comments:

  1. bagozz....ko mesti kalo wat ayt gempak2..nie yg best na bcer nih... :D

    ReplyDelete
  2. urm . susah la nk positif ~ org slalu ckp bnde negatif kat aq .. aq dah la x pekak ~

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete