Saturday 28 April 2012

ASSALAMUALAIKUM....

Assalamualaikum...

sakit-sakit..,badan lenguh..,kepala terasa pening..,mengantuk..benda ni memang selalu dapat bila pergi ke kem..walaupun tak semua..tapi majoriti la..


hari jumaat ngan sabtu yang baru ni aku pegi kem sk taman seroja..(tak dapat gerak pesta buku meskipun perancangan da buat dari awal tahun)..kitaorang blur sebab takde langsung brieffing diorang kasi kat kitaorang..


ada dekat sana bagaikan satu penyeksaan kat diri yang lemah ni...lagi-lagi bila kena jaga budak-budak sekolah rendah yang korang semua tau diorang ni aktif sikit...


ya..aku kena jaga diorang,sebab aku ni fesi..aku pegi kem tapi bukan sebagi peserta..haha..mesti best kan jadi fesi... tapi,rupa-rupanya jadi fesi lagi penat...baru pikir nak relax..


waktu malam kitaorang kena jaga diorang ni...sebab peserta kem ni semua tido kat khemah..kitaorang gilir-gilir nak jaga diorang nih..1.30 sampai 2.30 aku tido jap..pastu jaga sampai lah esoknye..seronok giler tau tak..(ape yang seronoknyer..?)


serius penat...tapi penat tuh hilang bila dapat kawan baru..tengok budak-budak ni gelak..dapat pengalaman baru...beban  penat tu macam hilang terus..tapi bila da balik rumah...sakit-sakit satu badan terus terasa...mengantuk tahap dewa terus meyerang kepala otak ni...segalanya macam tak kena...

tapi bila dah sampai rumah..rumah tu  TERKUNCI ...mak aku keluar..aku cari jalan camne nak masok..aku tawaf rumah tu banyak kali pikir camne nak masok sebab semua pintu kunci...


"camne aku nak masok ni..pintu depan kunci..pintu belakang pun kunci...mak mesti balik malam nyer.."
tak kan aku nak tungu sampai mak aku sampai rumah baru aku  dapat masok...aku jalan keliling rumah tu sekali lagi.............pastu aku dok depan umah tu kejap.......pastu jalan mundar-mandir tak tahu nak wat ape...apa patut aku buat ni....


 pikir punyer pikir.........aku da tak de pilihan lain..aku kena buat jugak benda ni..aku pun &%^&&&**...susah memang susah..aku tekan sikit....pastu aku tarik sikit ....tapi tak jadi...aku try  $%^%$ sekali lagi ..tengah tekan-tekan tuh...

"chak"

...dan akhirnya aku berjaya..haha..aku gembira tahap naga dapat masok dalam  rumah time tu...aku berlari dengan lajunya....semangat nak amik beg nak bawak masok...

aku buka pintu tuh luas-luas...baru aku nak melangkah masok..aku ternampak pakcik aku kat dalam..dan dengan bergaya tanya aku..

"eh ko baru balik ke daus.."

rupe-rupenya...pak cik aku ada kat dalam rumah...

krikit....

arghhhhh...!!!!...TIDAK.... buat penat aku tunggu depan rumah....buat penat aku %$#%^ pintu rumah aku tuh...segalanya macam dah tak beerti...sia-sia usaha.. semangat semakin luntur ...pandangan aku semakin kelam dan kabur...kenapa mesti macam ni...?kenapa...?kenapa....?


woi daus..!! ko nak marah buat ape... ni semua salah  engkau tau tak..!! jangan nak pegi salahkan pak cik ko tu pulak... sape suruh ko tak bagi salam dulu bila sampai-sampai je kat rumah tuh ...lain kali ape-ape hal bagi lah salam dulu...kan dah jadi macam ni...


aku tak bagi salam...?betul jugak tu...mana lah pakcik aku nak sedar kalau aku ni berat mulut nak kasi salam.....

bila aku terlupa nak kasi salam....manalah pakcik aku tau aku ade kat luar....lepas tu tiba-tiba je nak  $%^##   pintu rumah tu..memang silap ar....


NOTE-untuk kawan-kawan yang ada kat dalam situasi ni nanti..mula-mula bagi salam dulu...jangan nak main terjah je..meskipun tu rumah kita...macam-macam kita dapat bila bagi salam ni..

a)dapat pahala...niat kena ikhlas kawan-kawan..
b)dapat sebarkan budaya salam...susah betul nak tengok budaya salam ni sekarang...
c)kita dapat tegakkan syiar islam yang bersifat cukup universal ni...(mana ada syiar islam tak universal..betul tak.)


sesapa nak belajar cara "menggodam" pintu  boleh la jumpa aku...haha..tak de ar gurau je..
wallaa'alam..salam alaikum..
















1 comment:

  1. "Tidak seseorang itu masuk syurga sblom die beriman...dan dia tidak beriman sehinggalah dier berkasih sayang...dan bagaimana hendak berkasih sayang? sebarkan lha salam diantara kamu...."

    ReplyDelete